|
Beboerforeningen vil opfordre til, at egnens borgere kommer på en
mailliste
japir@tdcadsl.dk (hvilket selvfølgelig er frivillig om man vil på), hvor man
kan dele nyheder om hvad der sker med hinanden.
Det kunne f.eks. være et arrangement, at der samles ind til en
eller anden begivenhed fødselsdag o.l., og hvor der så oplyses, hvilken begivenhed, og
hvem der står for indsamlingen.
Se
formandens beretning for 2025 nederst på siden
Krolf vinteren lørdag
kl. 10.00
og sommer 2026 fra onsdag den 8. april kl. 19.00

Den 28/1 2026 kom der nye
borde bænke med hjælp fra Fritidsrådet
Sct. Hans torsdag den 23. juni 2022 i det flotteste sommervejr


Sct. Hans Lørdag den 23. Juni
2018
tør men blæst
 

Sct. Hans Fredag den
23. Juni 2017 i blandet vejr
 
 
23. juni 2016 Aftenen startede med let regnvejr medens der
blev grillet, men det gav tørvejr inden bålet blev tændt, men
heksen ville ikke af sted men da den lettede blev det et fantastisk lun
sommeraften.
 
 
Sct. Hans Tirsdag den
23. Juni 2015
 
 
Krolf sæsonstart onsdag den 8. april kl. 19.00
Arbejdsdag lørdag den 25. april 2015
10 års Jubilæum
i 2014
   
Lørdag den 25. april var en rigtig
hyggelig Jubilæumsdag med rundstykker, grillpølser og kagemand og med
arbejde, hvor
pladsen blev gjort klar til den kommende sæson, der er kommet ny trappe
ved glidebanen og flere redskaber på pladsen
|
Der er kommet en sten mere til
pladsen, den har været på fattiggården og er nu er placeret for
enden af Petanquebanen
der er påbegyndt
hugning af Niels Peter Klidsgaard der havde været stenhugger i
Silkeborg han døde på fattiggården (datidens plejehjem) 29/3
1905. |
***************


Lejrpladsen i Christianshøj,
Christianshøjvej 40
Her er toilet, sovemulighed, bålplads, bænke og borde og vand.
*************************
Skt. Hansaften 2013
 
 
Skt. Hansaften 2012
 
 
****************************
Krolf en en sport for alle |
 
  
*******
Frederiksdalsangen af Valther Troelsen
Klik her for høre sangen sunget af Tina og Valther og hent teksten og
syng med.

Valther som H. C. Andersen i anledning af hans 150 års dag den 2. april i
1955
***************************
Grill og sommerfest på Sportspladsen lørdag den 18. august
  
  
  
**********
Grill og
sommerfest på Sportspladsen
lørdag den 19. august
*********************************'**
Skt. Hansaften 2007
 
 
************************************
Vi vil prøve at udgive et mailnyhedsbrev i området en gang imellem, så
hvis du er interesseret så send en mail med navn, adresse, og
mailadresse til
info@Frederiksdal-info.dk
*********************
Frederiksdal Aktivitetsplads
Blev indviet lørdag den 21. august
2004
Pladsen blev indviet i tørvejr med mange
fremmødte og Birgit Billing fra Silkeborg Kommune klippede snoren, og
børnene stormede pladsen, hvorefter der blev drukket kaffe i
forsamlingshuset.

Aktivitetspladsen på stadion i Frederiksdal
Pladsen blev færdig den 19. juni 2004, pladsen der skal rumme et samlingssted for beboerne i området og dermed skabe nye
samværsformer med løbende aktiviteter. Pladsen rummer legeredskaber,
petanquebane, grill- og bålplads med borde og bænke foruden plænen
foran hvor der er en 12 huls krolfbane, og derudover kan bruges til forskellige former for spil, kun fantasien sætter
grænsen.
En stor tak til følgende der hidtil har støttet os med penge, materiale
og rådgivning.
Nordea, Uniscrap, Kingo, Kjellerup
Tømmerhandel, Farvergården
v/Claus Møller Jensen, Martin Poulsen, Silkeborg Kommune og alle de lokale
der ydet en stor støtte.
********************
Formandsberetning for Frederiksdal og omegns
Beboerforening
mandag den 16. februar
2026 i Frederiksdal Forsamlingshus
Der var engang en lille landsby langt ude
på landet, den lå omgivet af marker og skøn natur med et rigt dyreliv af
fugle og skovens dyr.
Byen havde sin egen Brugsforening hvor
den driftige uddeler solgte næsten alt, han sørgede også for at der blev
samlet ind når folk havde runde fødselsdag o.l.
Da det jo var landbrugsland var der
naturligvis også en smed, måske andre virksomheder der havde varer til
landmændene, der var et busselskab, en murer, en tømrer, en vognmand, en
2 brødre som var kreaturhandlere, en bager og et forsamlingshus med
mange arrangementer for de lokale beboere i den lille by, ja der var et
godt fællesskab folkene imellem, og folk hjalp hinanden når det gjaldt.
I den lille by blev der også oprettet en
idrætsforening i samarbejde med nabobyen, og der blev i den forbindelse
anlagt en fodboldbane med lys, og et dertil hørende klubhus. Som det var
skik gik de lokale kræfter sammen og byggede selv det lille klubhus.
Engang i tidligere tider var der også en
lille forskole, som siden blev lagt sammen med landsbyskolen i nabobyen.
Som tiden gik ændrede byen sig i takt med
hvordan det øvrige samfund ændrede sig. På et tidspunkt var der ikke
længere grobund for at Brugsen kunne løbe rundt da der også var en brugs
i nabobyen hvor skolen lå, og med årene lukkede den ene virksomhed efter
den anden som det er sket mange steder i vores land, man måtte følge med
udviklingen hed det sig.
Folkene i byen nægtede dog at alting
skulle forsvinde og dø ud, så de arbejde for at der stadig skulle være
et fællesskab omkring forsamlingshuset og alle tog på skift en tørn her.
idrætsforeningen kørte også godt i en del år, men som der blev færre
karle og piger på landet var der også færre til at holde gang i disse
ting.
Det lokale busselskab kørte en del år,
kreaturhandlerne blev også ved med at have arbejde faktisk helt indtil
for få måneder siden. Smeden er her endnu men hans arbejdsopgaver har
ændret karakter undervejs.
Her i vores nutid, indenfor de seneste
20-30 år er det jo gået sådan at Busselskabet er væk, vi har kun den
lokale skolebus tilbage. Idrætsforeningens liv begrænser sig til, at den
lokale sportsplads ligger stille hen, men græsset bliver dog fortsat
klippet af kommunen, og ligeledes hækken.
Vi har stadig hjertet i byen, nemlig;
dette hus / forsamlingshus.
Tilbage i 2003 var der nogle lokale mænd
der gik sammen om at få anlagt en legeplads på kommunal grund, nemlig
hjørnet af sportspladsen. Det gik kommunen med til, og byen måtte selv
have lov at anlægge den. Igen skete det, at lokale kræfter gik sammen om
opgaven, den lokale Entreprenør kom og gravede ud til sandkasse m.m. og
mændene skaffede selv materialer til - og byggede legeredskaberne.
Da legepladsen stod færdig, til glæde for
byens børn besluttede mændene, at oprette denne forening, nemlig
beboerforeningen med det hovedformål at den skulle stå for vedligehold
af legepladsen. Det har den gjort efter bedste evne, og med stor hjælp
fra frivillige.
Siden har beboerforeningen sagt ja til
kommunen, om at vi vil stå for klubhuset, for at det ikke bare blev
raget ned som det ellers var meningen.
Lidt tid efter anlæggelse af legepladsen,
kom så anlæggelse af byens torv. Igen stod lokale kræfter for det.
Bagerens hus, som bare stod forfaldent tilbage, blev købt for en
donation af byens folk. Derefter gik lokale folk i gang med at rive ned,
der blev søgt penge hjem til anlæggelse af det nuværende torv, og det
fik vi, og på skiltet hænger Bagerbutikkens gamle kringle.
Torvet fungerer nu som p plads til huset
her, og pynter mere end et forfaldent hus ville have gjort.
Den lille by, nemlig vores by ligger
stadig langt ude på landet omgivet af marker og skøn natur med et rigt
fugleliv og skovens dyr. Det kan man opleve bare ved at gå runden, her
møder man også hestene, som stadig bliver handlet. Folkene er nemlig
familie til de tidligere kreaturhandlere. Hvis man går den lange vej
rundt kommer man forbi ”PUT AND TAKE” søen som også har en vis idyl over
sig.
Meget har forandret sig, desværre kender
alle ikke mere hinanden her i byen, men hvis vi bliver ved med at prøve,
og bakker hinanden op i de ting vi har så dør vi jo ikke helt.
(her kommer en parentes hvor jeg vil sige
at måske er alle detaljer i min historie ikke med, måske er der noget
der ikke er nævnt måske fordi jeg ikke ved det eller kan uddybe det, men
tag det for hvad det er, jeg har ment det godt).
Her går beretningen så over i
Beboerforeningsregi:
En lille ny ting er sneget sig ind for
nylig. Legepladsen har fået nye borde/bænkesæt. Det vil i høre mere om,
om lidt.
Vi har jo stadig indsamlingslisten, som
Pia står for, vores fælles mail hvis man har tilmeldt sin mail – også
hos Pia, og vi har vores lokale facebook gruppe (oprettet af Dorthe), og
den lokale hjemmeside (oprettet af Teddy.)
Legepladsen og klubhuset er stadig til
fri afbenyttelse for alle, og de krolf aftner vi har er alle også altid
velkomne til at deltage i. Der er altid mulighed for en god snak og et
godt grin. Der kommer et opslag på FB når vi starter sommersæsonen for
Krolf op engang i april.
Vi har de senere år ikke haft så mange
kræfter til at holde pladsen så pæn som vi gerne har villet, derfor
prøver vi at lave en arbejdsdag igen
lørdag den 14. marts kl. 9.00 Vi starter
med boller og kaffe i klubhuset.
Vi har brug for hjælp til en god omgang
lugning af pladsen, og til at få alting til at se pæn ud, der vil også
være nogen små reparationer at se til. Vi har opgaverne klar på dagen,
og siger på forhånd tak om nogen vil give en hånd. Der bliver sendt et
opslag ud på mail og FB om arbejdsdagen.
Asger og jeg har sagt ja til at male det
røde stativ på legepladsen op, når vejret er til det, og hvis nogen har
lyst at hjælpe siger vi ja tak vi sender en besked på FB når vi tænker
det er tid.
I år når vi holder Skt. Hans på pladsen
vil vi markere, at vi har fået nye borde/bænkesæt, og det gør vi ved at
servere to slags gode kager. Der vil ligeledes blive sendt opslag ud på
mail og FB om skt. Hans.
Hvis nogen har gammelt legetøj man vil af
med må man gerne sætte det op på legepladsen.
Som i også har hørt før, så er vores
indtægtskilde tomme dåser og gammelt jern. Der er ikke længere stor
indtægt at få, men vi vil gerne sige mange tak for en god bunke jern fra
Arne Rask i 2025, den indtægt herfra har da varmet på kontoen.
Vi har besluttet at vi fremadrettet
årligt efter Generalforsamling vil sende en mail ud, hvor vi beder om en
donation til legepladsens - og klubhusets fortsatte vedligeholdelse.
Bl.a. fordi der er faste udgifter omkring klubhuset. Der kommer et
Mobilpay nummer på, og Beløbets størrelse bestemmer man selv.
Tilsidst vil jeg bare nævne, at der
kommer et rally til byen den 30. maj, som Forsamlingshus og
Beboerforening står for sammen. Her kan vi godt bruge en del frivillige
da det er meningen at forsamlingshuset skal være værter for udskænkning
af øl og vand og pølser på torvet. Det vi har brug for hjælp til, er at
man kan stå to timer og servere ad gangen så det ikke er hele dagen, man
står. Jeg har lavet en liste her og vi vil meget gerne have jeres navn
herpå i aften så vi ved hvem vi kan trække på. Det forventes at der
kommer folk udefra og kigger. Teddy fortæller lige lidt mere om hvordan
sådan et rally rent praktisk fungerer om lidt, og måske kan dele et par
erfaringer fra tidligere rallys der har været her forbi.
PÅ Rally dagen lejer Beboerforeningen
Forsamlingshuset, og laver en udstilling om lokalområdet.
Tak til Uffe for igen, at være dirigent,
Pia sekretær, og tak for god ro og orden.
På bestyrelsens vegne Lilli Ravn
FREDERIKSDAL OG OMEGNS
BEBOERFORENING
Valg, der var genvalg til Pia Rasmussen, suppleant Henny Christensen,
ny revisor Thomas Hansen og revisorsuppleant Jens Christian Christensen
|